Situaţii excepţionale
Dacă ajungeți în situația să fiți ARESTAT sau REŢINUT în regiunile din circumscripția teritorială consulară a Consulatului General al Republicii Moldova la Istanbul, și anume regiunile Istanbul, Balıkesir, Bursa, Çanakkale, Edirne, Kırklareli, Kocaeli, Tekirdağ sau Yalova, este bine să cunoașteți că personalul consular vă poate ajuta, în limitele permise de legislaţia națională a statului de acreditare şi în limitele permise de dreptul internațional.
* În caz că sunteți arestat sau reținut în celelalte regiuni din Republica Turcia decât cele indicate mai sus, urmează a fi contactată Ambasada Republicii Moldova din Ankara - https://turcia.mfa.gov.md/
Este bine să știți că, în temeiul normelor internaţionale, aveți o serie de drepturi şi că puteți cere autorităților străine să vi le respecte.
Aceste drepturi sunt următoarele:
· dreptul de a cere ca Consulatul General să fie notificat despre arestarea sau reținerea dumneavoastră;
· dreptul de a contacta familia (aceasta o poate face şi funcționarul consular cu acordul dumneavoastră);
· dreptul la asistență juridică (avocat numit din oficiu sau avocat angajat de dumneavoastră sau de familia dumneavoastră);
· dreptul la asistență medicală;
· dreptul la traducere în limba ţării respective (translator numit din oficiu);
· dreptul la corespondență prin poștă (cu respectarea regulilor prevăzute de legislaţia țării respective);
· dreptul de a primi vizite (din partea funcționarului consular sau din partea familiei);
· dreptul de a fi transferat pentru executarea pedepsei în Republica Moldova (numai după pronunțarea unei sentințe de condamnare şi numai din țările care acceptă această procedură, în baza acordurilor internaţionale şi a legislației naţionale).
Ce poate face personalul consular:
· poate insista să ia legătura cu dumneavoastră, după primirea notificării de arest sau reținere din partea autorităților locale; (notificarea autorităților constituie documentul oficial care declanșează procedura asistenței consulare în raport cu autoritățile locale);
· vă poate vizita la locul de detenție (cu respectarea regulilor prevăzute de legislaţia țării gazdă);
· poate semnala autorităților locale eventualele încălcări sau neregularități identificate de dumneavoastră în aplicarea regimului de detenție;
· poate semnala autorităților locale eventualele afecțiuni medicale care necesită o atenție specială pe durata detenției;
· poate transmite mesaje familiei dumneavoastră, dacă doriţi acest lucru.
Ce nu poate face personalul consular:
· nu vă poate elibera din detenţie;
· nu poate influența sau interveni în desfășurarea procedurilor judiciare şi nici în deciziile autorităților (poate însă susține reclamațiile dumneavoastră în eventualitatea comiterii de abuzuri sau a nerespectării drepturilor de care beneficiați);
· nu vă poate asigura un tratament mai favorabil decât tratamentul aplicat cetățenilor ţării respective în astfel de situații;
· nu poate plăti cheltuielile de judecată sau costurile procedurilor judiciare (reprezentare juridică, expertiză, traducere);
· nu poate plăti cheltuielile medicale;
· nu poate desfășura anchete sau investigații pe teritoriul țării de aflare;
· nu vă poate asigura reprezentarea juridică (pentru aceasta aveți nevoie de serviciile unui avocat);
· nu poate facilita primirea de pachete (altele decât corespondența scrisă) din partea familiei sau a altor persoane, dacă acest lucru nu este permis de reglementările locale.
CE PUTEŢI FACE DACĂ UN MEMBRU DE FAMILIE ESTE ARESTAT SAU REŢINUT ÎN ALTĂ ŢARĂ?
- puteţi obţine informaţii despre situaţia persoanei respective de la Direcția Afaceri Consulare a MAEIE, misiunea diplomatică sau consulatul Republicii Moldova din ţara în care a fost arestat sau reţinut, sau direct de la autoriţile ţării respective;
- puteţi face demersuri pentru angajarea unui avocat;
- puteţi să îl vizataţi la locul de detenţie (cu respectarea formalităţilor prevăzute de legislaţia naţională a ţării respective);
- puteţi să îl sprijiniţi financiar, acoperind cheltuielile de reprezentare, expertiză sau alte proceduri juridice;
- puteţi să îi trimiteţi corespondenţă scrisă (cu respectarea regulilor prevăzute de legislaţia ţării respective);
- puteţi să îl ajutaţi să îndeplinească procedurile prevăzute de lege pentu transferul în Republicii Moldova în vederea executării pedepsei (în măsura în care ţara respectivă acceptă această procedură şi în conformitate cu legislaţia naţională aplicabilă).
De asemenea recomandam să nu semnaţi nici un document, conţinutul căruia nu vă este cunoscut sau este într-o altă limbă pe care n-o cunoașteți.
În cazul decesului unei persoane apropiate (cetățean al Republicii Moldova) în circumscripția teritorială consulară a Consulatului General al Republicii Moldova la Istanbul (regiunile Istanbul, Balıkesir, Bursa, Çanakkale, Edirne, Kırklareli, Kocaeli, Tekirdağ sau Yalova), puteți să vă adresați la Consulatul General, unde veţi afla ce acţiuni pot" fi întreprinse în sprijinul dumneavoastră.
* În caz că decesul a avut loc în celelalte regiuni din Republica Turcia decât cele indicate mai sus, urmează a fi contactată Ambasada Republicii Moldova din Ankara - https://turcia.mfa.gov.md/
Este bine să cunoașteți următoarele:
- decesul trebuie înregistrat la autoritățile locale din tara respectivă;
- actul de deces poate fi transcris la ambasada sau consulatul Republicii Moldova din ţara în care vă aflați;
- dacă transcrierea actului de deces nu s-a făcut la ambasadă sau consulat, atunci certificatul de deces moldovenesc va fi eliberat în ţară, de autorităţile Republicii Moldova, pe baza certificatului de deces străin;
- dacă decesul a fost cauzat de o acţiune violentă, atunci solicitaţi intervenţia autorităţilor locale de poliţie pentru investigarea cazului;
Ce poate face Consulatul General:
- poate afla informațiile oficiale despre măsurile necesare pentru repatrierea defunctului în Republica Moldova;
- poate înregistra/transcrie actul de deces şi poate elibera un certificat de deces moldovenesc;
- poate oferi informaţii privind procedurile care trebuie urmate în caz de deces, precum şi coordonate de contact ale caselor funerare care se ocupă de îmbălsămarea şi transportul corpului neînsuflețit;
- poate elibera paşaportul mortuar necesar transportului internaţional al corpului neînsufleţit.
Ce nu poate face Consulatul General:
- nu poate achita cheltuielile de repatriere a defunctului;
- nu poate asigura mijloc de transport pentru repatrierea corpului neînsuflețit;
- nu poate desfăşura anchete sau investigaţii în legătură cu decesul;
- nu poate plăti costurile de incinerare sau de înhumare şi nici pe cele de transport al corpului neînsufleţit în Republica Moldova;
- nu poate acoperi eventuale datorii sau angajamente rămase neonorate ale persoanei decedate.
Pașii necesari pentru repatrierea corpului decedatului:
- obţinerea certificatului de deces (legalizat de către organele statului străin);
- obţinerea certificatului vamal (pentru confirmarea prezenţei în sicriu doar a corpului decedatului);
- confirmarea gradului de rudenie cu decedatul (paşaport, certificat de căsătorie şi certificat de naştere).
Procedura de transport a corpului neînsufleţit în Republica Moldova:
- se poate face numai în condiţiile prevăzute de legislaţia naţională a ţării respective şi în conformitate cu regulile internaţionale aplicabile;
- personalul consular vă poate oferi detalii în legătură cu această procedură şi vă poate facilita contactul cu casele funerare care asigură transportul în Republica Moldova;
- pentru transportul internaţional al corpurilor neînsufleţite este necesar paşaportul mortuar. Paşaportul mortuar se eliberează de ambasadele sau consulatele Republicii Moldova sau de autorităţile locale ale statelor semnatare ale Acordului cu privire la transferul corpurilor persoanelor decedate, încheiat la Strasbourg la 26 octombrie 1973;
- în cazul în care rudele decedatului nu au posibilitatea financiară de a transporta corpul neînsufleţit în Republica Moldova, ele vor depune la misiunile diplomatice ale Republicii Moldova din străinătate sau instituţiile statului străin, de regulă primăriile locale, Declarația de acord privind înmormântarea persoanei în statul străin.
ÎN CAZ DE DISPARIŢIE A PERSOANELOR sau FURTUL COPIILOR
Dacă a-ţi aflat despre dispariţia unui cetăţean al Republicii Moldova peste hotarele ţării, notificaţi în scris misiunea diplomatică a Republicii Moldova acreditată în ţara respectivă (https://mfa.gov.md/ro/misiuni) sau Direcția Afaceri Consulare a MAEIE, la adresa de e-mail dac@mfa.gov.md .
La fel, în cazul dispariției unei persoane este necesar să vă adresați cu o cerere în scris și la sectorul de politie în raza căruia a locuit persoana dispărută, care va intenta un dosar de căutare. Pentru aceasta trebuie să aveți o fotografie recentă a persoanei dispărute şi eventual copia unui act de identitate.
REPATRIEREA VICTIMELOR TRAFICULUI DE FIINŢE UMANE
În caz ca ați devenit victimă a traficului de fiinţe umane este necesar să anunţaţi cât mai curând posibil una din rude, politia, Ambasada / Consulatul General sau Organizaţia Internaţională pentru Migraţie.
În cazul că nu dispuneți de documente, vă vom elibera gratuit titlul de călătorii (pașaport alb), iar în cazurile extrem de grave se va depune toată diligența, după posibilități, pentru a asigura cazare până la repatriere.
CALAMITĂŢI NATURALE
În caz de calamităţi naturale se va apela la autorităţile locale, după care este necesar de anunţat şi Ambasada sau Consulatul General despre situaţia în care vă aflaţi.
ÎMBOLNĂVIRI PESTE HOTARE
Deseori, în timpul călătoriilor peste hotare cetățeanul se poate îmbolnăvi sau poate suferi unele accidente care afectează sănătatea sau care pot pune în pericol chiar viața. În astfel de situații, accesul imediat la asistența medicală este indispensabil, dar el presupune costuri care, de regulă, sunt foarte ridicate.
De aceia, înainte de a vă deplasa peste hotare sugerăm tuturor cetăţenilor moldoveni să încheie poliţe de asigurare de călătorie, care includ şi acoperirea costurilor medicale în caz de îmbolnăvire, accident sau deces. Recomandăm ca aceste poliţe de asigurare să acopere întreaga durată a călătoriei, din ziua plecării din Republica Moldova până în ziua întoarcerii.
Dacă vă aflaţi în străinătate şi va-ţi îmbolnăvit sau a-ţi suferit un accident care necesită acordarea de asistenţă medicală, vă recomandăm următoarele:
- luaţi legătura cu cea mai apropiată unitate medicală;
- dacă nu aveţi acces la unităţile medicale, luaţi legătura cu rudele sau personalul diplomatic, pentru vă va recomanda unităţile medicale din apropiere;
- explicaţi medicului situaţia dumneavoastră de sănătate, eventuale afecţiuni anterioare, restricţii la medicaţie etc.;
- prezentaţi medicului poliţa de asigurare medicală sau de călătorie.
Este bine de ştiut că Consulatul General nu poate plăti cheltuielile de tratament, medicamentele sau cheltuielile de transport în Republica Moldova. De asemenea nu poate interveni la compania de asigurări pentru a formula pretenții în numele dumneavoastră.
DOCUMENTE PIERDUTE SAU FURATE
Dacă sunteţi cetăţean moldovean şi aflându-vă în străinătate a-ţi pierdut (inclusiv în cazurile de accidente rutiere, calamități naturale etc.) sau vi s-au furat actele de identitate, este necesar să întreprindeţi următorii paşi:
- mergeţi la cel mai apropiat sector de poliţie pentru a depune o plângere (în cazul furtului) sau să informaţi despre pierdere, solicitând eliberarea unui act confirmativ;
- informaţi imediat ambasada sau consulatul Republicii Moldova din țara unde vă aflați, care în baza documentului confirmativ de la poliţie şi a altor acte, vă va putea elibera un titlu de călătorie pentru revenirea în Republica Moldova.